Tuesday 18 July 2017

Kenapa orang suka bercakap dengan lantang apabila sedang marah?

Seorang ulama sedang berjalan jalan Ialu melihat ada keluarga yang sedang bertengkar, saling berteriak.

Ia berpaling ke murid2nya dan bertanya: “Kenapa orang suka bercakap dengan lantang apabila sedang marah?”
Salah seorang menjawab: “Kerana kita hilang sabar, kita menjerit.”
“Tetapi, kenapa harus menjerit pada orang yang ada di sebelahmu? Kan, pesan itu juga boleh sampai dengan cara perlahan?” tanya org alim itu.
Murid2 saling menjawab namun tidak ada satu jawapan pun yang mereka sepakati.
Akhirnya org alim bertutur: “Bila 2 orang saling marah, hati mereka sangat jauh. Untuk dapat menempuh jarak yang jauh itu, mereka harus menjerit agar terdengar. Semakin marah, semakin keras jeritan kerana jarak 2 hati itu semakin jauh.”

“Apa yang terjadi ketika 2 insan jatuh cinta?”.. lanjutnya.
“Mereka tidak berteriak pada satu sama lain. Mereka berbicara lembut kerana hati mereka berdekatan. Jarak antara 2 hati tidak ada atau sangat dekat.”
Setelah merenung sejenak, dia meneruskan. “Bila mereka semakin mencintai, apa yang terjadi? Mereka tidak lagi berbicara. Hanya berbisikan dan saling mendekat dalam kasih-sayang. Akhirnya, mereka bahkan tidak perlu lagi berbisikan. Memadai mereka cukup dgn saling memandang. Itu saja. Sedekat itulah 2 insan yang saling mengasihi.”

Org alim itu memandang murid2nya dan mengingatkan dengan lembut: “Jika terjadi pertengkaran, jangan biarkan hati menjauh. Jangan ucapkan perkataan yang membuat hati kita kian menjauh dan benci.
Kerana jika kita biarkan, suatu hari nanti jaraknya tidak lagi mampu untuk ditempuhi.”



Lately ni selalu sangat mudah terasa dengan orang walaupun tahu sebenarnya orang tu sikap nya memang begitu. Ye, kadang memang aku yang buat salah dulu, tapi ada kan cara yang elok? Yang tak perlu menengking-nengking atau mengherdik herdik. Nak tegur, nanti di hentam balik dengan salah kita........... nak di diamkan, makan hati la diknonnn. haha. Terpujuk jugak la hati ni bila dah ngadu kat Mr A..YA ALLAH TOLONG JAUHKAN AKU DARIPADA SIFAT INI..:( Nauzubillahi min zalik. 



No comments:

Post a Comment